Om å være en film, TV- og musikknerd som er veldig opptatt av å følge reglene

Hele denne våren er jeg med på en konkurranse med folk fra Popkultur-quizzen vi går på på onsdager. Mike, quizmaster, har laga en egen Music League for quizzen, Music League er en app der man nominerer sanger i en gitt kategori, og så stemmer alle, og så vinner noen. Kategoriene har hittil vært filmmusikk, og nå er det TV-serier, og jeg veit ikke hva jeg liker best, egentlig, filmmusikk eller tv-seriemusikk, men jeg føler i hvert fall definitivt mest rundt TV-serier.

Jeg bruker mye tid på dette. Så mye tid at jeg tvang samboeren min til å bli med. Han blei med frivillig, da, etter at jeg hadde nerda så mye om det. Så nå kan vi sitte ukentlig og prate i timesvis om sanger brukt i filmer og tv-serier, hvilken liker vi best, hvilke har vi glemt.

På filmmusikk var det følgende kategorier, og her er låtene jeg valgte:

Filmmusikk fra 1940-1979:

Her måtte jeg gjøre en del research, for jeg har ingen filmfavoritter fra disse tiåra. Men jeg fant en favorittsang som passa. Simon & Garfunkles «Scarborough Fair» er fra The Graduate-soundtracket! Jeg husker fortsatt første gang jeg hørte den sangen. Det var ikke på CD, det var hjemme hos en venn jeg fikk på videregående som spilte gitar. Han satt alltid og klimpra når vi var sammen, hang på rommet hans og prata om livet. Han spilte den for meg, jeg tror kanskje til og med faren hans var med og spilte gitar, at de sang den sammen, eller kanskje jeg bare har funnet det på, men faren hans var med og spilte flere ganger, de var en sånn gjeng. Men etterpå blei den i hvert fall en favoritt i livet. Jeg vant!

Filmusikk fra 1980-tallet:

Her trodde både Sonja fra quizlaget og samboer J at jeg hadde valgt «Don’t you (forget about me)» av Simple Minds fra The Breakfast Club. Forståelig tanke, for det er jo favorittfilmen min, etter Dirty Dancing, så klart. Men! Det er ikke min favorittlåt fra 1980-tallets filmer. Det er nemlig en som begynner med lyden av vind som blåser og sangeren har veldig høyt hår. Han heter Limahl og synger «Neverending story», og jeg var forelska i stemmen hans i hele barndommen. Jeg vant ikke. Det var det Simple Minds som gjorde.

Filmmusikk fra 1990-tallet:

Nå snører det seg til her. Men jeg var ikke i tvil et sekund om hvilken låt jeg skulle velge. Den er fra en Disney-film, en undervurdert en. Denne sangen er en banger, og den hitter hardere enn det burde være lov at en låt laga til en tegna film skal. Artisten er Powerline, og låta heter «I2I». (Artisten heter egentlig ikke Powerline, han er jo en fiktiv artist, den egentlige artisten heter Tevin Campbell.) A Goofy Movie kom i 1995 og jeg hadde den på opptakskassett, og jeg elska den. Jeg så den igjen for litt siden, den holder seg. J sa jeg aldri kom til å vinne med en sang ingen hadde hørt før. Alle har hørt denne sangen, sa jeg. Jeg hadde rett. Jeg vant!

Filmmusikk fra 2000-tallet:

Det tok meg tre sekunder å komme på hvilken låt jeg skulle velge. Jeg visste det jo, for den redda livet mitt, akkurat som Natalie Portman sa den kom til å gjøre. The Shins «New Slang», som brukes i en nøkkelscene i Garden State der de møtes på et venteværelse hos et legekontor og han får låne hodetelefonene hennes for å høre på The Shins. I denne runden hadde noen nominert «Kiss me» av Sixpence None The Richer, som jeg så klart ga toppscore, selv om jeg var litt i harnisk, for ærlig talt, den er fra She’s all that, som kom på slutten av 90-tallet, men det viser seg at den også blei brukt i en film på 2000-tallet. Ja vel, men jeg liker det ikke. Personen som hadde nominert den låta glemte å stemme og blei dermed diska, for om du ikke stemmer, så får du heller ikke poenga dine. Jeg lå på andreplass, men fordi hen glemte å stemme selv, så … vant jeg!

Filmmusikk fra 2010-tallet:

Her var det heller ikke så mye tankekraft involvert. Det er en film som kom i 2011 som jeg tror jeg har sett flere ganger enn noen andre fra dette tiåret. Jeg har kjøpt jakka Ryan Gosling bruker i filmen. Jeg elsker hele soundtracket, men mest av alt elsker jeg låta som brukes i starten: Kavinskys «Nightcall». Eventuelle boblere var også fra Drive-soundtracket, som Desires «Under your spell», for eksempel, som brukes i heisscenen, men Kavinsky var førstevalget mitt. Jeg vant!

Filmmusikk fra 2020-tallet:

Her var jeg heller ikke i tvil, men jeg tvilte dog på at jeg kom til å vinne med en, for meg, litt obskur låt fra en film jeg ikke tror alle har sett. Den kom i 2020, vi så den på kino mens det var pandemi, vi var på Vega og brukte munnbind, og siden har den blitt min faste 17. mai-film, fordi jeg mener det er den beste russefilmen som finnes. Og kanskje også den beste rusfilmen. Druk med Mads Mikkelsen, og låta er Scarlet Pleasures «What a life», som er sistescena i filmen, der Mads danser og russen jubler, før han kaster seg i sjøen. Veldig overraska over dette, men jeg vant!

Så var det over på TV-serier, og første kategori var TV-serier fra før 1990:

Her måtte jeg tilbake til barndommen, og egentlig ville jeg gått for introlåta til Redningspatruljen – på norsk. Det er den soleklart beste. Har dere hørt den, eller? Snipp, snipp, snipp, snipp og snapp, de tar saken! Men Spotify driver ikke med sånt, så da måtte jeg gå for min nummer to. DuckTales. Ikke en dårlig nummer to, tvert imot et godt valg. For jeg vant!

TV-serier fra 1990-tallet:

Ingen over, ingen ved siden. Introlåta til Dawson’s Creek. Paula Coles «I don’t want to wait». Min favorittvits fra Twitter i gamle dager: Hva er postnummeret til Beverly Hills? 90210. Hva er postnummeret til Dawson’s Creek? 90108 (for our lives to be over). 12-åringen i meg var soleklar på at dette var min låt, og jeg står for det til den dagen jeg dør. En bobler ville vært introlåta til Felicity, men den finnes ikke på Spotify, ei heller noe sted på internett, annet enn i noen youtube-videoer der folk har rippa den fra TV-serien. Uansett, jeg vant ikke, men jeg kom sånn midt på treet.

TV-serier fra 2000-tallet:

Okei, her blei det trøbbel. Hittil hadde jeg hatt introlåter å velge i, men nå som vi beveger oss over i TV-serier jeg faktisk har sett igjen og igjen og igjen og som ikke nødvendigvis har en god introlåt, så måtte jeg spørre ligaleder Mike om det var lov med låter brukt i TV-serier og ikke bare introlåter. Svaret hans var litt ullent, at det kunne være introer, skits og musical episodes. Jaha. Da utgår jo alle låtene mine, tenkte jeg. Jeg grubla mye over dette. Mitt førstevalg var nemlig egentlig «Running up that hill», Placebo-coveren, brukt i den aller beste åpninga av en ganske ræva sesong av en veldig god serie, The O.C., S04E01, de første fire minuttene, der Ryan er cagefighter etter at Marissa har daua. Jeg kunne gått for introlåta, Phantom Planets «California», men den hitter jo ikke like hardt som låtene som faktisk blei brukt i serien. Min nummer to-låt ville vært fra Six Feet Under-finalen, «Breathe me» av Sia, kanskje et av de beste TV-øyeblikka fra 2000-tallet. Men den brukes jo bare i serien, den er ikke på noe soundtrack, og sånn jeg tolka svaret, så var den utafor reglene. Ja vel. Jeg vurderte «Tenke på en venn» fra Jul i Svingen, sunget av Hanne Hukkelberg i siste episode, på selveste julaften, men jeg måtte være tro til tidlig 20-åra-Linn, og gå for The O.C. Men jeg fant et smutthull. Det ligger et soundtrack fra The O.C. på Spotify, og den nest mest legendariske låta brukt i serien, etter «Running up that hill», spør du meg, er jo selveste mmm, whatchu say, altså Imogen Heaps «Hide & Seek», brukt når Marissa skyter Trey. Denne blei det laga en Saturday Night Live-sketsj av, så om ikke det kvalifiserer til en låt alle veit er brukt i en TV-serie, så veit ikke jeg. Jeg var villig til å bli diska for denne låta. Den kom på andreplass, etter House-introen. (Den originale, altså «Teardrops» av Massive Attack.)

TV-serier fra 2010-tallet:

Her er ukas kategori og jeg har tenkt mye. De beste TV-seriene fra 2010-tallet er jo Fleabag, SKAM, DARK og Girls. New Girl er den morsomste, så klart. How I Met Your Mother begynte i 2008, men gikk godt inn på 2010-tallet, og er også en stor favoritt i DVD-bunken min. Men låtmessig? Ingen introer gjør meg glad, kanskje bortsett fra introlåta til Please Like Me, den beste TV-serien du ikke har sett! Den heter «I’ll be fine» og er av Clairy Browne & The Bangin’ Rackettes. Lenge var den valget mitt. Men så måtte jeg gå i meg selv. For egentlig er mine eneste kriterier til sangvalgene mine her at jeg elsker låta, eller scenen låta brukes i. Fra DARK har vi Agnes Obels «Familiar», som brukes i en montasjesekvens ganske tidlig i første sesong, som pusler sammen ganske mange av bitene. Kongescene i en kongeserie! Men folkens, GIRLS finnes, og hva finnes i GIRLS? Robyn. Hva er den aller beste scenen i GIRLS? S06E06, slutten av episoden, der Hannah får se filmen Adam har laget om dem, og demoversjonen av «Honey» fades inn over at Adam, på film, ligger i senga og ser etter Hannah, som har gått for å tisse for å ikke få urinveisinfeksjon. The bed is getting cold. Hannah klapper sammen mac-en. Låta begynner. Så, dere, får vi endelig se hvordan Hannah og Adam møttes. Hun stjeler en mandel og spiser den, han kjefter på henne, ser at hun har en bok om skriving i veska. Are you a writer? I’m trying to be. Han tar pennen sin og skriver nummeret sitt i hånda hennes. Ow. Good, sier han. What? If it hurts … you’ll always remember. Fade til rulletekst. Fy faen i helvete satan, for ei scene, for en låt. Demoversjonen blei aldri sluppet, selve låta til Robyn kom året etterpå, men jeg sitter ofte og ser sluttscena på youtube for å få den melankolske versjonen som blei brukt der.

I dag klokka seks legger vi inn låtene våre for denne uka. I forrige uke snakka jeg med psykologen min om dette, haha, fordi jeg er en sånn en. Opptatt av regler, av å følge dem, av å gjøre som jeg blir bedt om. Kanskje er det lurt å gå inn for å bli diska, sa hun. Kanskje er det fint å kjenne på at du ikke dør av det. Så det blir Robyn, altså. Det må jo bli det.

Ukene går, og nå er jeg her

Jeg skulle skrive noe i februar, men ukene gikk og så gikk også februar over, som den gjør hvert år. Nå er vi midt i mars og jeg sitter under dyna på Hotell Gästis i Varberg, fordi jeg var i Göteborg i går på musikkquiz på det som har blitt en årlig mars-tur med quizlaget og torsdagsquizzen der vi flytter hele quizzen til Rockbaren for en kveld. Og når jeg er så nærme Varberg, så drar jeg dit, enten på vei til eller fra quizturen.

Jeg ankom Varberg i dag tre timer før rommet mitt var klart, men det gikk fint, jeg hadde en plan. Jeg satte fra meg bagasjen min på bagasjerommet og så pakka jeg håndklær og dro til kallbadhuset og satt i en badstu, prøvde å bade en gang, men det var for kaldt, men så ombestemte jeg meg og gikk og bada litt til, men det var for kaldt. Jeg kom til hofta og løp opp igjen, inn i badstua, der de fleste var to og to, satt og prata om livet, at de gleda seg til våren, at foreldrene deres hadde begynt å rydde i huset og kaste alle skolebøkene deres fra barndommen. Jeg satt til jeg blei varm igjen og så gikk jeg ut en siste gang, ned badetrappa, trakk pusten og gikk bestemt uti vannet, senka meg ned til skuldrene og opp igjen, fort, mens jeg holdt meg hardt i gelenderet så jeg ikke skulle falle. Føttene mine var kaldest, de er lengst under vann, mot den kalde badetrappa i stål, og så fant jeg tilbake til plassen min aleine i badstua, satt til jeg var varm igjen. Jeg kjøpte en pizza til lunsj på Gästis matsalar som jeg planla å ta med meg for å ha til middag i kveld, men jeg likte den ikke, så jeg spiste to, tre stykker og lot restene ligge.

Mat er vanskelig for meg, det har det vært hele livet. Jeg har i mange år tenkt at jeg må bli voksen, at jeg må tørre å prøve nye ting, at jeg må utvide horisonten min, ta grep, bli en sånn som kan spise hva som helst, men kanskje har jeg tatt grep når jeg har funnet hva som er trygt for meg, hva jeg kan spise når alt i kroppen stritter imot, når jeg må ha noe som er trygt for å klare å svelge det. Angsten min er knytta til mat, eller det går utover spisinga mi når jeg har angst. Det blir vanskelig å svelge, vanskelig å tørre å spise, vanskelig å gi kroppen næring. Jeg veit at jeg må spise, at kroppen min får det bedre med mat, og i hverdagen går det ganske bra, men på reise er det en utfordring. Å spise ute er jo en gamble, man veit ikke hva man får om man ikke har vært der før. Nå er pizzaen på Gästis forsøkt, og nå står den på nei-lista. Men jeg prøvde!

Jeg har bananer og knaskegulrøtter som nødrasjon, jeg har kjøpt salt potetgull og frokosten på Gästis står på ja-lista, så den gleder jeg meg til i morgen. Jeg skal ingenting her, og jeg skal hjem med ti-toget fra Göteborg igjen i morra, så jeg gjør jo ingenting. Jeg har ingen planer, men det er kanskje planen min?

Jeg var i badstua og i havet. Jeg var aleine, men det er jeg ofte. På quizzen slo vi oss sammen med vennene til Sonja, og det var koselig. Jeg drakk mye øl og var glad, og så fort quizzen var ferdig, så blei musikken for høy og jeg dro hjem til hotellet mitt og så på Felicity mens jeg spiste sjokolade i hotellsenga, sovna midt i en episode og våkna to timer seinere, mens Felicity fortsatt gikk. Jeg fant tilbake igjen til der jeg sovna, og så skrudde jeg av og la meg. Jeg sov dårlig, våkna mange ganger, selv om jeg ikke skulle noe, jeg måtte ikke rekke noe. Toget til Varberg går hele tida, jeg hadde all verdens tid.

Da jeg sto på Göteborg central, så tenkte jeg at jeg kunne jo bare dra hjem i stedet, hva skulle jeg til Varberg for? Bare bo på hotell en natt, liksom. Og det er jo ikke som at jeg pleier å sosialisere noe når jeg er her, jeg sitter på rommet, ofte i senga, og leser bøker eller ser på TV, ting jeg kan gjøre hjemme, der jeg bor, hver dag. Men jeg skulle ta årets første bad i en iskald sjø, og etterpå skulle jeg gå ut samtidig som en dansk familie som hadde vært i kafeen på kallbadhuset og kanskje drukket kakao eller kaffe og brus, der faren så meg gå forbi dem, og bak meg hørte jeg ham si: Ei, hun har lige badet i havet. Seigt.

Mamma skrev at jeg alltids kom hjem igjen, så jeg måtte bare nyte å være her. Da jeg endelig fikk rommet mitt etter et kaldt bad, en varm badstu og en dårlig pizza, så la jeg meg under dyna og leste bok i et par timer, og nå skriver jeg til dere. Sola har kommet fram der ute, men det er fortsatt kaldt. Men da jeg kikka ut av vinduet her på rommet, så jeg en dame stå i en glipe av sol, hun sto helt stille, og så mot sola. Hun skulle ingenting hun heller, hun sto bare litt i sola, så rusla hun videre, ut av synsfeltet mitt.

Det er lov å gjøre ingenting.

Jeg pakka fem bøker til turen, og har lest en og en halv. Turen er over i morgen klokka 13.45, da skal jeg etter planen være hjemme igjen. Før det har jeg kanskje lest en bok til, kanskje sett noen episoder til av Felicity, kanskje våga meg ut i lobbyen for å ta en øl og sitte i de gode stolene, kanskje har jeg bare vært her inne, på rommet som er mitt i natt. Jeg husker alle oppholdene mine her, jeg elsker alle rommene, jeg kunne kanskje ikke bodd sånn alltid selv, men det er godt å vite at jeg kan dra hit, låse meg inn på et av de mange, rare rommene, som er fulle av gamle bøker, grønne vegger med kunst på. Jeg har sett mange filmer her, jeg har lest mange bøker her, jeg har bada hver gang jeg har vært her, vinter som sommer. Om sommeren bader jeg på Skarpa nord, kvinnestranda et snaut kvarter unna hotellet. Om vinteren bader jeg på kallbadhuset.

Jeg skriver sjelden her, selv om det på mange måter inspirerer til skriving. Nå skal jeg levere nytt utkast av romanen min 20. mars og jeg er i rute. Jeg har strøket over 60 sider, omrokkert på det meste i manuset, prøvd å lage en ny struktur, samle trådene, si det jeg vil si. Det føles mulig, selv om det er vanskelig. Hvis det hadde vært lett, så hadde alle gjort det.

Uansett, jeg er her fortsatt. Jeg har fått alle telefonene jeg venta på fra legene, de sa gode ting, ingenting å bekymre seg for. Jeg har kjøpt ny olajakke med Udyret fra Skjønnheten og Udyret brodert over hele ryggen. Jeg har kjøpt nye briller som skal få meg til å se litt ut som en bestemor på 60-tallet. Jeg har løpt tre ganger i uka på tredemølla mi på EVO. Jeg har blitt sterkere i armene når jeg gjør negative pull-ups i min ferd mot å ta en ekte en. Jeg har hatt premiere på joggesko, men reiste i Dr. Martens for å ikke fryse på beina på tur.

Jeg har vært på mange konserter, nå sist dro jeg spontant på Highasakite på Rockefeller som egentlig var utsolgt, men jeg fant en billett til halv pris på resale og dro på ekstrakonserten deres klokka seks på fredagen, midt i bursdagen til J, så jeg var der litt før konserten og så kom jeg tilbake igjen etterpå, for jeg er hun rare samboeren hans som drar aleine på konsert midt i feiringa for å grine til «Autopsy» og kjøpe en øl i baren uten kø som ingen ser ut til å vite om. Tidligere i år så jeg Espen Lind i Operaen med mamma, det var fint, selv om han ikke spilte «Lucky for you» nå heller. Men han spilte «Yum yum, gimme some», og da lo jeg og koste meg veldig.

Dagene går, jeg løper og skriver, jobber i bokhandelen, lever et liv. Men akkurat nå sitter jeg bare her. Jeg tror jeg tar med meg boka mi ut i lobbyen og tar en øl, før jeg går tilbake igjen hit. Vise meg litt ute i verden, før jeg lukker døra igjen, og bare er her.